سوالاتی که در مصاحبه دکتری از داوطلبان ممکن است پرسیده شود، طیف گستردهای دارد که کسب آمادگی برای پاسخگویی به آنها میتواند نقش بهسزایی در بالا رفتن شانس قبولی داشته باشد.
بر اساس تجربیات داوطلبان آزمون دکتری در رشتهها و سالهای مختلف، سوالاتی که در مصاحبه دکتری ممکن است مطرح شود به طور کلی شامل پنج دسته است:
1 سوالات تخصصی (شامل سوالات تخصصی هر رشته و یا سوالات روش تحقیق)
2 سوالات سنجش زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری
3 سوالات عمومی
4 سوال در خصوص زمینه پژوهشی داوطلب ازجمله پژوهشهای انجامشده مانند پایاننامه کارشناسی ارشد و مقالات و نیز موضوع مدنظر برای رساله دکتری
5 سوالات مذهبی و عقیدتی
نکته قابل توجه این است که لزوماً همه موارد فوق در همه مصاحبههای دکتری مطرح نمیشود و موارد آوردهشده در فوق همه انواع سوالاتی است که بر اساس تجربیات سالهای گذشته در مصاحبهها مطرح شده است.
سوالات مصاحبه دکتری
سوالات تخصصی مصاحبه دکتری
با توجه به برگزاری آزمون کتبی دکتری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، اساتید مصاحبهکننده در برگزاری مرحله دوم آزمون دکتری رویکردهای مختلفی در پیش میگیرند.
در برخی دانشگاهها آزمون کتبی مجزایی برای سنجش دانش تخصصی داوطلبان برگزار میشود و در برخی دیگر به طرح سؤالات تخصصی در مصاحبه شفاهی بسنده میشود؛ و البته هستند دانشگاههایی که برگزاری آزمون کتبی سازمان سنجش را برای سنجش سطح دانش تخصصی داوطلبان کافی میدانند و در مصاحبه دیگر سؤال تخصصی مطرح نمیکنند.
برگزاری آزمون کتبی توسط دانشگاهها
برخی دانشگاهها بیتوجه به برگزاری آزمون کتبی توسط سازمان سنجش، خود اقدام به برگزاری آزمون کتبی مینمایند. برگزاری این آزمون کتبی خود ممکن است به شیوههای متنوعی صورت گیرد:
1- ممکن است دانشگاه از پیش اعلام کند که آزمون کتبی برگزار میشود و منابعی که سوالات از آن طرح میشود را نیز اعلام نماید؛
2- ممکن است دانشگاه تنها به اعلام سرفصلها بسنده کند و منبع مشخصی برای آزمون کتبی اعلام نکند؛
3- ممکن است دانشگاه برگزاری آزمون کتبی را اعلام کند، اما منبع و یا حتی سرفصل مشخصی اعلام نکند؛
4- در شکلی دیگر ممکن است برگزاری آزمون کتبی توسط دانشگاه بدون اعلام قبلی باشد.
تأثیر این آزمون کتبی در مصاحبه دکتری نیز به شکلهای مختلفی است. برخی دانشگاهها آزمون کتبی را جهت غربال کردن داوطلبان برای حضور در مصاحبه دکتری برگزار میکنند؛ بدین صورت که هر داوطلبی که میزان معینی از نمره آزمون کتبی را به دست آورد، میتواند در مصاحبه شفاهی حضور پیدا کند. برخی دانشگاهها نیز مجموع نمره مصاحبه شفاهی و آزمون کتبی برگزارشده را به عنوان نمره مصاحبه به سازمان سنجش اعلام میکنند.
پیشبینی سوالات تخصصی در مصاحبه دکتری هر دانشگاه
برای پی بردن به سؤالات احتمالی اساتید مصاحبهکننده میتوانید موارد زیر را مدنظر داشته باشید و با مراجعه به آنها حیطه سوالات تخصصی اساتید دانشگاههای مختلف را پیشبینی کنید:
اساتید معمولاً سوالات تخصصی را از مباحثی مطرح میکنند که بر آن تسلط دارند.
– مقالات: معمولاً اساتید بر محتوای مقالاتی که چاپ میکنند تسلط دارند. (برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری کلیک کنید)
– کتابهای تألیفی و ترجمه: هر استاد بر کتابهایی که تألیف و ترجمه مینماید تسلط دارد.
– دروس تدریسشده و منابع معرفیشده: معمولاً اساتید بر دروسی که در طول ترم تدریس میکنند و منابعی که برای این درسها به دانشجویان معرفی مینمایند تسلط دارند.
نکته مهم این است که حتی اگر تنها یک نفر از مصاحبهگران را بتوانید پیشبینی کنید، با مطالعه در حوزههای مقالات، کتابها و دروس تدریسشده آن مصاحبهگر، میتوانید محدوده برخی سؤالات ممکن را پیشبینی نموده و در این محدوده، مطالعات خوبی داشته باشید. پاسخ مناسب به سؤالات همین یک مصاحبهگر هم میتواند در زمان مصاحبه تصویر مثبتی از شما بر جای گذارد.
آخرین دانش تخصصی رشته/زمینه پژوهشی دوطلب
معمولاً آخرین نظریهها و تغییراتی که در رشتهها رخ میدهد، مدتی بعد به صورت کتابها و مقالات در اختیار قرار میگیرد. بنابراین اگر در جستوجوی این تغییرات هستید، لازم است به مقالات و کتابهایی که در یکی دو سال اخیر تألیف و ترجمه شدهاند مراجعه نمایید.
این موضوع بهخصوص در زمینه پژوهشی که برای رساله دکتری خود مدنظر دارید میتوانید مهم باشد. چرا که از شما انتظار میرود به عنوان کسی که ادعای توانایی پژوهش در یک زمینه خاص را دارید، تسط نسبی بر آن داشته باشید.
سوالات روش تحقیق و آمار
اگر داوطلب رشتههایی هستید که درس روش تحقیق و آمار را گذرانیدهاید، ممکن است از مباحث مهم در ارزیابی شما باشد. بنابراین پیش از مصاحبه نگاهی به مبانی روش تحقیق و آمار که پیش از این آموختهاید و در صورت امکان کتابهای معتبر در این زمینه داشته باشید.
سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری
سوال از پایان نامه کارشناسی ارشد از متداول ترین سوالاتی است که ممکن است در مصاحبه دکتری مطرح شود. موضوعات کلی سوالات پایان نامه ارشد به شرح زیر است:
1. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد
2. روش تحقیق پایان نامه
3. بروز کردن اطلاعات درمورد پایان نامه ارشد
4. شیوه ارجاع دهی پایان نامه
5. سوالات انگلیسی از پایان نامه در مصاحبه دکتری
سنجش زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری
سوالات زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری به اشکال مختلفی مطرح میشود که لازم است خود را برای پاسخگویی به آنها آماده کنید.
حتی اگر سطح زبان شما خیلی خوب نیست، سعی کنید در فرصت باقیمانده تا حد امکان برای این سؤالات آمادگی کسب کنید. اما اگر این امر میسر نشد، نگران نباشید، چرا که اولاً ممکن است در مصاحبه شما، سوالات زبان انگلیسی مطرح نشود و دوماً در صورتی که شما توانمندی خود را در جلسه مصاحبه آزمون دکتری اثبات کنید، بعید است اساتید تنها به این علت شما را رد کنند؛ میتوانید به اساتید اطمینان بدهید که به دنبال ارتقای سطح دانش زبان خود هستید.
انواع سوالات زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری به شکلهای زیر ممکن است باشد:
1) ارائه متن انگلیسی و درخواست روخوانی و ترجمه: ارائه متن انگلیسی تخصصی از یک کتاب یا مقاله به داوطلب و درخواست روخوانی و ترجمه آن متن از متداولترین اشکال سنجش زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری است.
در هنگام ترجمه سعی کنید کلیت مفهوم را برسانید؛ اما بودهاند اساتیدی که به ترجمه تکواژهها نیز اهمیت دادهاند. اگر معنای یک واژه را نمیدانستید، سعی کنید اعتمادبهنفس خود را حفظ کنید و با توجه به مفهوم متن، معنا را حدس بزنید.
2) پرسیدن لغات تخصصی رشته موردنظر: گاهی مصاحبهگران معنای لغتهای تخصصی رشته را از داوطلبان سؤال کردهاند و یا معادل انگلیسی برخی کلمات تخصصی را به انگلیسی پرسیدهاند.
3) مکالمه انگلیسی اساتید با داوطلب: مکالمات عمومی در خصوص معرفی داوطلب، رزومه آموزشی و پژوهشی، هدف از تحصیل در مقطع دکتری و یا مکالمات تخصصی درمورد موضوع پایاننامه ارشد و موضوع مدنظر برای رساله دکتری ازجمله مواردی است که در مصاحبههای آزمون دکتری صورت گرفته است. برای این بخش میتوانید برخی متون آماده را نیز حفظ کنید. (نمونه متن معرفی خود به زبان انگلیسی برای مصاحبه دکتری)
سوال درخصوص زمینه پژوهشی داوطلب در مصاحبه دکتری
سوال درخصوص مقالات و کارهای پژوهشی داوطلب
در برخی از مصاحبهها از دانشجویان درباره مقالات و کارهای پژوهشی که پیش از این انجام دادهاند و نیز پایاننامه کارشناسی ارشد داوطلب پرسیده میشود. این سوالات ممکن است از بیان مسأله گرفته تا روش تحقیق مطرح شود. حتی ممکن است پژوهش داوطلب به چالش کشیده شده و موضوع و نتایج را زیر سؤال ببرند.
موضوع مدنظر برای رساله دکتری
زمینه علایق پژوهشی داوطلبان، موضوعی است که عموماً در مصاحبه دکتری مورد سؤال قرار میگیرد.
عموماً دلیل این موضوع این است که اساتید حاضر در مصاحبه دکتری ممکن است استاد راهنمای داوطلب در آینده باشند و بنابراین لازم است موضوع مدنظر داوطلب اولاً مورد علاقه و دوماً در زمینه تخصصی آنها باشد.
بنابراین لازم است داوطلبان پیش از مصاحبه، زمینه پژوهشی اساتید مصاحبهکننده را بررسی کرده و نسبت به ارائه موضوعی که هم مورد علاقه خود و هم در حیطه پژوهشی اساتید باشد، اقدام نمایند.
سوالات عمومی در مصاحبه دکتری
در مصاحبه دکتری ممکن است سؤالاتی عمومی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ادامه تحصیل شما مؤثر است مطرح شود. موارد زیر ازجمله سوالات متداولی است که در مصاحبه آزمون دکتری مطرح میشود:
معرفی داوطلب (شامل سن، دانشگاههای محل تحصیل مقاطع گذشته، عناوین علایق پژوهشی، رزومه پژوهشی و …)
هدف از تحصیل در مقطع دکتری و اهداف داوطلب برای آینده
وضعیت تأهل
وضعیت شغل و منبع درآمد
وضعیت و محل سکونت
اولویتهای انتخاب رشته دکتری و دلایل انتخاب اولویتها
همچنین برخی سؤالات ممکن است در مصاحبه مطرح شود که شاید از دید داوطلبان عجیب باشد اما به هر حال اساتید هم دلایل خودشان را برای پرسش این سؤالات دارند. برخی نمونه این سوالات بر اساس تجربیات گذشته به شرح زیر است:
آخرین کتابی که خواندهاید چه بوده است؟
تفریح مورد علاقه شما چیست؟
مستقل زندگی میکنید یا با پدر و مادر؟
سؤالهای عقیدتی و مذهبی
در مصاحبه برخی دانشگاههای خاص، علاوه بر موضوعاتی که عنوان شد، ممکن است در رابطه با مسائل سیاسی روز و موضوعات مذهبی نیز سؤالاتی مطرح گردد. بنابراین آمادگی نسبی برای پاسخگویی به این نوع سؤالها نیز لازم است.
سوالات متداول
چه مدارکی برای شرکت در مصاحبه دکتری الزامی و چه مدارکی امتیازآور است؟
برای کسب اطلاع درخصوص مدارک لازم و امتیازآور در مصاحبه، مقاله مدارک مصاحبه دکتری و نیز مطلب مصاحبه دکتری را مطالعه کنید.
آیا سوالاتی که در مصاحبه دکترا پرسیده می شود، عمومی است یا تخصصی؟
بخشی از سوالات عمومی و بخشی اختصاصی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله سوالات مصاحبه دکتری مراجعه کنید.
چگونه از زمان برگزاری مصاحبه دکتری مطلع شویم؟
زمان برگزاری مصاحبه های دکترا در سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی خواهد شد.
با مراحل چاپ کتاب آشنا شوید
بسیاری از افراد علاقه دارند نامی از خود بر روی یک کتاب داشته باشند. گاهی اوقات این کتاب میتواند محتوای بسیار ارزشمندی داشته باشد و توسط مردم یا اگر کتابی علمی باشد توسط اهالی علم و دانشگاهیان مورد استقبال قرار گیرد. گاهی اوقات نیز هدف نویسنده یا مترجم از چاپ کتاب عرضه آن به تعداد محدود و برای یک جامعه هدف خاص است. در هر دو صورت، چاپ کتاب مراحلی دارد که گاهی اوقات برای یک نویسنده پیچیده و مبهم است اما برای موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند و روزانه کتابهایی را به آماده چاپ میکنند بسیار ساده هستند. با موسسه قانون یار همراه باشید تا با مراحل چاپ کتاب آشنا شوید.
مراحل چاپ کتاب
مرحله اول: آماده سازی محتوای کتاب
در این مرحله نویسنده یا مترجم باید محتوای کتاب را آماده کند. این محتوا میتواند شامل شعر، داستان، دستنوشته، خاطرات و یا یک کتاب علمی باشد. همچنین کتاب مورد نظر میتواند به صورت تالیف یا ترجمه باشد. در هر صورت نویسنده باید محتوای کتاب را به صورت دستنوشته یا تایپ شده به ناشر تحویل دهد.
مرحله دوم: آماده سازی اولیه کتاب
در این مرحله کارهایی مانند بررسی غلطهای املایی و نگارشی، تایپ، صفحه آرایی و ویراستاری انجام میشود. فایل کامل کتاب باید در این مرحله آماده شود و این فایل باید تا حد امکان کامل و بدون ایرادات علمی و نگارشی باشد.
مرحله سوم: دریافت شابک (ISBN)
شابک مخفف عبارت شماره استاندارد بین المللی کتاب یا به انگلیسی International Standard Book Number است. شابک یک کد ۱۰ الی ۱۳ رقمی است که به هرکتاب منسوب میشود. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمیکند. همچنین از سال ۲۰۰۷ به بعد شابک از ۱۰ رقم به ۱۳ رقم افزایش یافت تا بتوان کتابهای بیشتری را چاپ کرد. در ایران دریافت شابک از خانه کتاب انجام میگیرد. به این صورت که ناشر شابکهایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت میدهد و سپس فرم مربوطه را پر کرده و به خانه کتاب ارسال میکند.
مرحله چهارم: دریافت فیپا
فیپا که مخفف فهرست نویسی پیش از انتشار است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ میشود. اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئول مستقیم صدور فیپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال میشود که شامل شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی است. تحویل فیپا یک هفته الی ۱۰ روز زمان میبرد.
مرحله پنجم: دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال میگردد. به طور معمول مجوز وزارت ارشاد یک هفته الی ۴ ماه بعد از تحویل کتاب صادر میشود که بستگی به موضوع کتاب دارد. کتابهای علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان بررسی میشوند اما کتابهای شعر یا با موضوعات حساس ممکن است چند ماه پس از ارسال مجوز را دریافت نمایند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد.
مرحله ششم: چاپ و صحافی
بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال میشود. برای کتابهای دارای تیراژ بالای ۱۰۰۰ جلد معمولاً از چاپ افست استفاده میشود و برای کتابهای زیر ۱۰۰۰ نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار میگیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام میگیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انحام میگیرد.
مرحله هفتم: ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام وصول
پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید ۱۰ نسخه از آن به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام رسیده است.
آمادگی موسسه قانون یار برای انجام تمامی مراحل فوق در ۱ ماه
قابل ذکر است که موسسه قانون یار آمادگی دارد تمامی مراحل چاپ کتاب شما را در کمترین زمان و با هزینه بسیار پایین به انجام برساند. با توجه به اینکه این موسسه ماهانه دهها کتاب را به چاپ میرساند، هزینه تمام شده بسیار کاهش مییابد که در صورت چاپ کتاب توسط خود فرد این هزینه چند برابر خواهد شد.
دانشجویان و پژوهشگران عزیز در صورتی که تمایل دارند تا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای پایاننامه را تبدیل به کتاب نمایند، بعد از استخراج کتاب، تمامی مراحل فوق برای چاپ و نشر کتاب مستخرج انجام خواهد شد.
برای استعلام هزینه چاپ کتاب میتوانید از طریق صفحه تماس با ما، با همکارانمان در انتشارات قانون یار تماس حاصل فرمایید. تمامی هزینههای مربوط به صفحه آرایی کتاب در مبلغ تخمین نهایی هزینه چاپ کتاب لحاظ شده و مشخص خواهد گردید.
02166979519
02166979526
09100636602
09196748625
09196748645
چاپ کتاب تضمینی
موسسه قانون یار
قانون یار
تبدیل پایان نامه به کتاب
ارزانتر از همه جا-با بهترین کیفیت-همراه با گواهی نامه تالیف کتاب (برای اولین بار در کشور)
نوشتن مقاله علمی یکی از مهمترین فعالیتها در زندگی علمی پژوهشگران است. از آنجایی که شروع هر کاری سخت است، خواندن راهنما و آموزشی که حرفهایهای کار آماده میکنند، راهگشا خواهد بود. با توجه به این که ما پیشتر مطالب متنوعی در بحث آموزش مقاله نویسی منتشر کردهایم، سعی کردیم به اکثر مطالب قبلی در این پست جامع لینک بدهیم. مطالعه مطالب موجود در لینکها را نیز از دست ندهید.
6 گام پیش از شروع نوشتن مقاله
مراحل تنظیم مقاله، نحوه نوشتن مقاله در 11 مرحله
آماده کردن جداول و ارقام
نوشتن روشها
گزارش نتایج
نوشتن بحث
نوشتن نتیجهگیری واضح
نوشتن مقدمه جذاب و متقاعدکننده
نوشتن چکیده
نوشتن عنوان دقیق و توصیفی
ایجاد کلمات کلیدی مقاله برای فهرستسازی
بخش سپاسگزاری مقاله
گزارش منابع و مآخذ
6 گام پیش از شروع نوشتن مقاله
در این قسمت 6 گام که پیش از شروع مقاله باید طی کنید را توضیح دادهایم.
۱. فکر کنید چرا میخواهید مقاله را منتشر کنید (آیا قابلانتشار است)؟
باید در آغاز تحقیق، هنگامی که دربارهی فرضیات خودتان تحقیق میکنید، فکر کنید که چرا میخواهید کارتان را منتشر کنید. سپس باید بررسی کنید که آیا فرضیات و طرح یا آزمایش قابلانتشار هستند یا خیر. از خودتان بپرسید:
آیا کار تازه و جذابی انجام دادهام؟
آیا کارم به موضوع داغ فعلی ربط مستقیمی دارد؟
آیا راهحلهایی برای برخی مسائل دشوار ارائه دادهام؟
اگر پاسخهابه تمامی سوالها «مثبت» است، پس میتوانید تدارکات نوشتهتان را شروع کنید. اگر جواب سؤالی «منفی» است، شاید بهتر است مقالهتان را به نشریهی محلی یا نشریهای با ضریب تأثیر پائینتر عرضه کنید.
این سوالها به این دلیل مهم است که داورها در فرآیند داوری همتا از پرسشنامههایی استفاده میکنند که در آنها باید به چنین سؤالاتی پاسخ دهند:
آیا مقاله حاوی مطالب جدید کافی است؟
آیا موضوع در دامنهی این نشریه است؟
آیا با دقت و نظم کافی ارائه میشود؟
آیا روشها و آزمایشها به صورتی ارائه شدهاند که بتواند آنها را تکرار کرد؟
آیا نتایج به درستی ارائه شدهاند؟
آیا بحث مرتبط، دقیق و کاملاً مستند است؟
آیا نتیجهگیریها با دادههای ارائه شده تأئید میشوند؟
آیا زبان قابلقبول است؟
آیا ارقام و جداول مناسب هستند و به خوبی طراحی شدهاند؟ آیا اطلاعات تکراری هستند؟ آیا اطلاعات زیادی هستند؟
آیا منابع و مأخذ نقل شده در متن در فهرست منابع و مأخذ گنجانده شدهاند؟
۲. دربارهی نوع مقاله تصمیم بگیرید.
از لحاظ نوع مقاله دستکم سه گزینه پیش رو دارید:
مقالات کامل یا ابتکاری، مهمترین مقالات پژوهشی هستند.
لترها یا مقالات کوتاه معمولاً برای انتقال فوری و اولیهی پیشرفتهای مهم و ابتکاری منتشر میشوند.
مقالههای مروری پیشرفتهای اخیر دربارهی موضوع داغ مشخصی را به صورت چکیده بیان میکنند و بر نکات مهمی تأکید میکنند که قبلاً گزارش شدهاند و اطلاعات جدیدی عرضه نمیکنند. معمولاً به دعوت سردبیر نشریه ارائه میشوند
۳. نشریهی هدفتان را انتخاب کنید.
چگونگی انتخاب نشریهی مناسب برای کارتان سؤال رایجی است. با پخش و پلا کردن مقاله بین نشریههای فراوان به صورت همزمان وارد قمار نشوید. مقاله را فقط یک بار عرضه کنید و منتظر پاسخ داوران باشید.
رایجترین راه انتخاب نشریهی مناسب این است که نگاهی به مقالههایی بیندازید که برای تهیهی مقاله خود به سراغ آنها رفتهاید. احتمالاً اغلب آنها در یک یا دو نشریه متمرکز هستند. آخرین شمارههای هر نشریهی درخور را بخوانید (حتی در حال چاپ) و از موضوعات داغ و انواع مقالات پذیرفته شده سر دربیاورید.
نرخ بالای رد مقاله از سوی نشریهها را هم مدنظر داشته باشید (مثلاً، نشریه نیچر 90% مقالات را رد میکند) و اگر پژوهش شما چندان بحثبرانگیز نیست، روی نشریههای کمادعاتر با ضرایب تأثیر پایینتر تمرکز کنید. میتوانید ضریب تأثیر نشریه را از طریق Science Gateway بیابید.
۴. به شرایط نشریه در راهنمای نویسندگان توجه کنید.
بعد از انتخاب نشریه برای ارسال مقالهتان، به وبسایت مجله بروید و راهنمای نویسندگان را دانلود کنید و بارها و بارها دستورالعملها را بخوانید!
راهنمای نویسندگان معمولاً حاوی دستورالعملهای ویرایشی دقیق، آئیننامههای ارسال مقاله، دستمزدهای انتشار دسترسی باز و کپیرایت و دستورالعملهای اخلاقی است. نحوه نوشتن مقاله در آنها به خوبی توضیح داده شده است و به نوعی آموزش مقاله نویسی رایگان است. باید راهنمای نویسندگان را در مقاله خودتان، حتی در اولین پیشنویس، به کار ببندید و از آرایش مناسب متن، نقل منابع و مأخذ، فهرست علائم و اختصارات، ارقام و جداول و غیره، استفاده کنید.
۵. به ساختار مقاله توجه کنید.
هر نشریهای ممکن است قالب خاصی برای نگارش مقاله داشته باشد، پس خیلی مهم است که به راهنمای نویسندگان رجوع کنید. با وجود این، به طور کلی، اغلب آنها از ساختار مشابهی تبعیت میکنند:
بخشی که امکان فهرستسازی و جستوجوی موضوعات، مقاله را آموزنده، جذاب و کارآمد میسازد. این بخش از عنوان، نویسندگان (و دانشگاهها یا سازمان وابسته)، چکیده و کلمات کلیدی تشکیل میشود.بخشی که حاوی متن اصلی است، که معمولاً به این قسمتها تقسیم میشود: مقدمه، روشها، نتایج، بحث و نتیجهگیری.بخشی که شامل سپاسگزاری، منابع و مأخذ و مطالب تکمیلی یا ضمائم است.ساختار کلی مقالهی کامل مطابق فرمت IMRAD است که از سوی انجمن استانداردهای ملی آمریکا به عنوان ساختار استاندارد در سال ۱۹۷۹ عرضه شد که به این سؤالات پاسخ میدهد:
هر مقاله با عنوان، چکیده و کلمات کلیدی شروع میشود. یعنی، پیش از شروع مقاله نویسی عنوان مقاله، چکیده مقاله و کلمات کلیدی را در ذهن خود آماده کنید.
متن اصلی مقاله علمی مطابق قالبی به نام قالب IMRAD تنظیم میشود: این کلمه از حرف اول این واژگان درست شدهاست:
مقدمه مقاله (Introduction)، روش (Method)، نتایج (Results) و بحثهای انتهایی مقاله (Discussion)
مقدمه: چه کاری انجام دادید که منجر به مقالهنویسی شد؟ چرا این کار را انجام دادید؟
روش: چگونه این کار را انجام دادید؟
نتایج: چه چیزهایی یافتید؟
بحث: هدف کل کار چیست؟
در ادامهی متن اصلی نتیجهگیری، سپاسگزاری، منابع و مأخذ و مطالب پشتیبان میآید.
۶. اصول اخلاقی نشر را برای اجتناب از تخلفات بفهمید.
یکی از بدترین مسائل در علم سرقت ادبی است. سرقت ادبی میتواند به عواقب وخیمی، از نظر حرفهای و حقوقی، منجر شود. تخلفات عبارتند از جعل و تعریف دادهها، استفادهی نامناسب از اشخاص مورد آزمایش و حیوانات در تحقیق و استفاده از ایدهها یا عبارتپردازی نویسندهی دیگر بدون انتساب مناسب. همچنین ممکن است بدون قصد تخلف از اصول اخلاقی مرتکب این تخلفات شوید. منابع آموزشی عبارتند از بستهی منابع اصول اخلاقی نشر (PERK) منتشر شده توسط کمیتهی اصول اخلاقی نشر (COPE) و اصول اخلاقی در وبسایت نشر و پژوهش الزویر.
وقتی مقاله خود را آماده میکنید، چند اصل اساسی است که همیشه باید به خاطر داشته باشید:
کارتان را گرامی بدارید (اگر خودتان اهمیت ندهید، نشریه چرا باید اهمیت بدهد؟)
موفقیت هیچ دستور پخت سری ندارد (فقط چند قاعدهی ساده، جانفشانی و سختکوشی).
داوران مقاله همگی دانشمندان پرمشغلهای هستند، درست مثل شما. برای صرفهجویی در وقتشان، کارها را ساده کنید.
مراحل تنظیم مقاله، نحوه نوشتن مقاله در 11 مرحله
هر کس ممکن است سبک خاصی در نوشتن مقاله داشته باشد. اما برای کسانی که به تازگی میخواهند مقاله نویسی را شروع کنند، کار کمی دشوار است. به همین دلیل، ما برای آموزش مقاله نویسی برای مبتدی پیشنهاد میکنیم این مراحل را به ترتیب طی کنید. بعد از آن خواهید دید که مقالهتان به راحتی شکل میگیرد و کمکم آماده انتشار میشود.
ارقام و جداول را آماده کنید.
روشها را بنویسید.
نتایج را گزارش دهید.
بحث را بنویسید. قبل از نوشتن مقدمه، نتایج و بحث را به پایان برسانید. به خاطر اینکه اگر بحث نارسا باشد، چگونه میتوانید اهمیت علمی کارتان را در مقدمه به صورت عینی اثبات کنید؟
نتیجهگیری واضحی بنویسید.
مقدمهی متقاعدکننده و جذابی بنویسید.
چکیده را بنویسید.
عنوان دقیق و توصیفی بنگارید.
کلمات کلیدی برای تنظیم فهرست انتخاب کنید.
سپاسگزاری را بنویسید.
منابع و مأخذ را گزارش کنید.
در ادامه آموزش مقاله نویسی، هر مرحله را به تفصیل بیشتر بررسی خواهیم کرد
.
قبل از اینکه مبادرت به نوشتن مقالهای کنید، باید دو کار مهم انجام دهید که زمینه را برای کل این فرآیند آماده میکنند.
موضوعی که قرار است بررسی شود باید اولین مسألهای باشد که قرار است حلوفصل گردد. فرضیهها و اهداف خودتان را معین کنید (این کار در مقدمه انجام میشود).
بدیهی است که حتما باید چندین مقاله را قبل از نوشتن مقاله خود خوانده باشید. لازم است این مقالات ارزشمند مرتبط با موضوع را در نوشتن مقاله خود مرور کنید و چند (حدود ۳۰) مقاله انتخاب کنید که میتوانید در مقالهی خودتان به آنها ارجاع دهید (فهرست این مقالات در منابع و مأخذ درج میشود).
مرحله ۱:آموزش آماده کردن جداول و ارقام در مقاله
این قسمت از آموزش مقاله نویسی را بیادتان باشد که «یک رقم به هزار کلمه میارزد». از همین روست که تصویر، از جمله به شکل ارقام و جداول، کارآمدترین راه ارائهی نتایجتان هستند. دادههای شما نیروی محرکهی مقاله هستند، پس تصاویرتان حیاتیاند!
چگونه بین ارائهی دادهها به صورت جدول یا رقم تصمیم میگیرید؟ به طور کلی، جداول نتایج تجربی واقعی را ارائه میدهند، در صورتی که ارقام غالباً برای مقایسهی نتایج تجربی با کارهای پیشین یا با ارزشهای محاسبهشده یا نظری استفاده میشوند.
باید از جدول استفاده کنید یا نمودار؟
هر کدام را که انتخاب کنید، هیچ تصویری نباید اطلاعات توضیح داده شده در جای دیگر مقاله شما را تکرار کند.
انتخاب جدول یا چارت در نوشتن مقاله
باید از جدول استفاده کنید یا نمودار؟
عامل مهم دیگر: علائم و اختصارات رقم و جدول باید بینیاز از توضیح باشند.
ارقام و جداول بینیاز از توضیح اضافه
علائم و اختصارات رقم و جدول باید بینیاز از توضیح باشند
ارقام باید بینیاز از توضیح باشند
هنگام ارائهی جداول و ارقام، ظاهر به حساب میآید! به این منظور:
نمادهای واضح و مجموعهی دادههایی را در تصاویر بگنجانید که به راحتی قابل تشخیص باشند.
هرگز جداول طولانی حوصلهسربر را به کار نبرید (برای مثال، ترکیبات شیمیایی ساختار ذرات چربی یا فهرستِ گونهها یا فراوانیها). میتوانید آنها را به صورت مطالب مکمل در مقاله خود بگنجانید.
ارقام و جداول بینیاز از توضیح اضافه
ارقام و جداول بینیاز از توضیح اضافه
نمودارهای خود را با دادههای زیاده از حد درهمبرهم نکنید
اگر از عکس استفاده میکنید، هر کدام باید نشانگر مقیاس یا نوار مقیاس با کیفیت حرفهای در یک گوشه داشته باشند.
با استفاده از چاپ سیاه و سفید صرفهجویی کنید
فقط هنگام نیاز، به هنگام ارائه به نشریهی چاپی، از عکسها و تصاویر رنگی استفاده کنید. اگر سبکهای مختلف خطوط میتوانند معنا را به وضوح برسانند، هرگز از رنگها یا سایر عوامل سرگرمکننده استفاده نکنید وگرنه هزینههای بسیاری از شما مطالبه خواهد شد. مسلماً این موضوع دربارهی نشریههای آنلاین صدق نمیکند. برای بسیاری از نشریهها، میتوانید دو تصویر ارائه دهید: یکی به صورت رنگی برای نسخهی آنلاین نشریه و با فرمت پی.دی.اف. و دیگری به صورت سیاه و سفید برای نشریهی چاپی.
حتی الامکان تصاویر سیاه و سفید باشد.
حتی الامکان تصاویر سیاه و سفید باشد.
برای دادههایتان از نمودار مناسب استفاده کنید
طول مقاله
در این مورد هم نگاهی به راهنمای نویسندگان هر نشریه در مورد نحوه نوشتن مقاله و تعداد کلمات آن بیندازید. با این حال طول ایدهآل برای مقاله ۲۵ تا ۴۰ صفحهی یک خط در میان است که فقط دادههای اساسی در آن گنجانده شدهاند. چند دستورالعمل عمومی عبارتند از:
تعداد کلمات و میزان اجزای مقاله
عنوان: کوتاه و آموزنده
چکیده: ۱ بند (کمتر از ۲۵۰ کلمه)
مقدمه: ۲-۵/۱ صفحه
نتایج: ۸-۶ صفحه
بحث: ۶-۴ صفحه
نتیجهگیری: ۱ بند
منابع و مأخذ: ۵۰-۲۰
داوران به خردهگیری از شرح روشهای ناکامل یا نادرست میپردازند و ممکن است توصیه کنند که مطلب شما رد شود، چون این بخش در فرآیند تکرار تحقیق شما حیاتی است. به این ترتیب، تمام مواد شیمیایی باید مشخص شوند. از ترکیبات اختصاصی غیرقابلشناسایی استفاده نکنید.
بدین منظور، مهم است که از سیستمهای استاندارد برای ارقام و فهرست علائم و اختصارات استفاده کنید. برای مثال:
برای عناصر شیمیایی، از پیماننامههای اتحادیهی بینالمللی شیمی محض و کاربردی و توصیههای رسمی کمسیون ترکیبی IUPAC-IUB برای فهرست علائم و اختصارات بیوشیمیایی استفاده کنید.
برای گونهها، از نامگذاری آرایهشناسی مورد پذیرش (فهرست جهانی گونههای دریایی، فهرست اروپایی گونههای دریایی) استفاده کرده و همیشه آنها را بهصورت کج (ایتالیک) بنویسید.
برای واحدهای اندازهگیری، از سیستم بینالمللی واحدها (SI) استفاده کنید.
آزمایشهای کنترل شده و آمار مورد استفاده را به درستی ارائه دهید، باز هم برای اینکه آزمایش تحقیق شما قابل تکرار باشد.
فهرست روشها را به همان ترتیبی ارائه دهید که در بخش نتایج عرضه خواهند شد، به ترتیب منطقی که خودتان تحقیق را انجام دادهاید.
شرح محل
شرح پیمایشها یا آزمایشهای انجام شده، با ارائهی اطلاعاتی دربارهی تاریخها و غیره.
شرح روشهای آزمایشگاهی، از جمله تفکیک یا درمان نمونهها، روشهای تحلیلی، مشخص کردن ترتیب آبها، رسوبات و نشانگرهای زیستی. اگر با ترکیبات زیست چندگونی مختلفی کار کردهاید، از سادهترین ترکیب شروع کنید (مثل، میکروبها) تا پیچیدهترین (مثل، پستانداران).
شرح روشهای آماری مورد استفاده (شامل سطوح اطمینان و غیره).
در این بخش از افزودن نظرات، نتایج و بحث، که خطایی رایج در نحوه نوشتن مقاله است، بپرهیزید.
مرحله ۳: آموزش گزارش نتایج مقاله
این بخش به این سؤال پاسخ میدهد: «چه چیزهایی یافتهاید؟» از همین رو، فقط نتایج حاکی از تحقیقتان باید ارائه شوند. نتایج باید نقشی اساسی در بحث داشته باشند.
قواعد آماری
تستهای آماری مورد استفاده را با تمام معیارهای مرتبط بیان کنید: مثلا، انحراف میانگین و استاندارد (SD): ۴۴٪ (۳ ±) و فاصلهی بین صدگی: ۷ سال (۵/۴ تا ۵/۹ سال).
از انحراف میانگین و استاندارد برای گزارش توزیع نرمال دادهها استفاده کنید.
از میانه و فاصلهی بین صدکی برای گزارش دادههای چولهای استفاده کنید.
برای اعداد، از دو رقم معنیدار استفاده کنید، مگر اینکه دقت بیشتری ضرورت داشته باشد (۰۸/۲، نه ۰۷۸۵۶۴۴۴/۲).
هرگز برای نمونههای بسیار کوچک از درصد استفاده نکنید، مثلاً نباید به جای «یک از دو» ۵۰٪ بنویسید.
با وجود این، به یاد داشته باشید که اغلب نشریهها امکان افزودن مطالب پشتیبان را فراهم میکنند، پس آزادانه از این بخش برای ارائهی دادههایی که اهمیت ثانویه دارند استفاده کنید. بدین ترتیب، سعی نکنید به امید استفاده در مقالات آتی، «دادهها» را پنهان کنید . ممکن است مدارک و شواهد تقویتِ نتیجهگیریتان را از دست بدهید. اگر دادهها خیلی زیادی هستند، میتوانید از آن مطالب مکمل استفاده کنید.
از عناوین فرعی برای حفظ انسجام نتایج همگون استفاده کنید که داوری و خواندن آنها راحتتر است. این عناوین فرعی را به منظور سهولت مراجعهی داخلی از فهرستی به فهرست شمارهگذاری کنید، اما همیشه راهنمای نویسندگان هر نشریه را مدنظر داشته باشید.
برای این دادهها، در خصوص ترتیب منطقی که داستانی واضح را بیان میکند و درک مطلب را آسان میسازد، تصمیم بگیرید. معمولاً، دادهها به همان ترتیبی عرضه میشود که در بخش روشها ارائه شده است.
مسألهی مهم این است که نباید منابع و مأخذ را در این بخش بگنجانید؛ شما نتایج خودتان را عرضه میکنید، پس نمیتوانید در اینجا به دیگران ارجاع دهید. اگر به کار دیگران ارجاع دهید، به خاطر این است که دربارهی نتایج خودتان بحث میکنید؛ این کار را هم باید در بخش بحث انجام دهید.
مرحله ۴: آموزش نوشتن بحث در مقاله
در این بخش از آموزش مقاله نویسی بخش بحث را توضیح میدهیم. این قسمت جایی است که باید معنای نتایج را بنویسید. شاید نوشتن این بخش راحتتر از همهی بخشها باشد، اما انجام درست آن سختتر از همهی بخشهاست. به خاطر اینکه، مهمترین بخش مقالهی شماست. در اینجا فرصت دارید دادههایتان را به صورتی متقاعدکننده عرضه کنید. به یاد داشته باشید یکدنیا مقاله رد میشوند، به خاطر اینکه بخش بحث آنها ضعیف است.
لازم است بحثتان را مرتبط با نتایج پیش ببرید، اما نتایج را دوباره بیان نکنید. در اینجا لازم است نتایجی را که همکارانتان منتشر کردهاند (با استفاده از برخی منابع ومأخذ مندرج در مقدمه) را با نتایج خودتان مقایسه کنید. هیچگاه به کار تحقیقی مخالف خودتان بیاعتنایی نکنید، برعکس، باید با آن مقابله کنید و خواننده را متقاعد سازید که سخن شما صحیح یا بهتر است.
رهنمودهای زیر را به خاطر داشته باشید:
از اظهارات فراتر از آنچه نتایج میتوانند تأئید کنند، بپرهیزید.
از بیانات نامشخص مانند «دمای بالاتر»، «به میزان پائینتر»، «بسیار معنیدار» بپرهیزید. توصیفات کمی همیشه ارجحیت دارند (به ترتیب، ºC ۳۵، ۵/۰٪، p<0.001).
از عرضهی ناگهانی اصطلاحات یا ایدههای جدید اجتناب کنید؛ باید همه چیز را در مقدمه ارائه دهید، تا در اینجا با نتایجتان مقابله شوند.
گمانهزنی دربارهی تفسیرهای محتمل مجاز است، اما اینها باید به جای تخیل ریشه در حقایق داشته باشند. برای دستیابی به تفاسیر مناسب دربارهی این موارد بیاندیشید:
این نتایج چه ربطی به سؤال اصلی یا اهداف مطرح شده در بخش مقدمه دارند؟
آیا دادهها فرضیات شما را تأئید میکنند؟
آیا نتایجتان همسو با سایر محققانی است که نتایجشان را گزارش کردهاند؟
دربارهی نقاط ضعف و اختلافات بحث کنید. اگر نتایج شما غیرمنتظره هستند، سعی کنید دلیلش را توضیح دهید.
آیا راه دیگری برای تفسیر نتایجتان وجود دارد؟
برای پاسخ به سؤالاتی که نتایج شما پیش میآورند، چه تحقیقات دیگری ضرورت دارند؟
موارد جدید را بدون اغراق توضیح دهید.
اصلاح نتایج و بحث فقط کار نوشتن نیست. ممکن است آزمایشها، اقتباسها یا شبیهسازیهای بیشتری انجام دهید. گاهیاوقات نمیتوانید ایدهتان را با کلمات توضیح دهید، چون برخی مقولههای حیاتی به قدر کافی بررسی نشدهاند.
مرحله ۵: نحوه نوشتن نتیجهگیری واضح در مقاله
این بخش نشان میدهد که تحقیق شما چگونه وضعیت فعلی دانش در زمینهی تحقیق را پیش میبرد. در برخی نشریهها، این بخش جداست؛ به عبارت دیگر، بند نهایی بخش بحث است. در هر صورت، بدون بخش نتیجهگیری واضح، داوری دربارهی کار شما و اینکه آیا ارزش چاپ در نشریه را دارد یا خیر، به نظر داوران و خوانندگان دشوار خواهد بود.
اشتباه رایج در این بخش عبارت است از تکرار چکیده، یا ارائهی صرف فهرستی از نتایج آزمایش. اظهارات بیهودهی نتایجتان در این بخش غیرقابلقبول هستند.
باید توجیه علمی واضحی برای کارتان در این بخش ارائه دهید و در صورت لزوم کاربردها و تعمیمها را روشن کنید. بعلاوه، میتوانید آزمایشهای آتی را پیشنهاد دهید و به آزمایشهایی اشاره کنید که در حال انجام هستند.
میتوانید نتایج کلی و خاص را در رابطه با اهداف مندرج در مقدمه مطرح کنید.
مرحله ۶: آموزش نوشتن مقدمه جذاب و متقاعدکننده برای مقاله
اینجا فرصت دارید خوانندگان را متقاعد کنید که به روشنی میدانید چرا کارتان مفید است.
مقدمهی خوب باید به این سؤالات پاسخ دهد:
کدام مسأله قرار است حل شود؟
آیا راهحلهایی برای آن وجود دارند؟
کدامیک بهترین راهحل است؟
محدودیت اصلی چیست؟
امیدوار هستید به چه چیزی دست بیابید؟
داورها دوست دارند ببینند که شما چشماندازی سازگار با ماهیت نشریه ارائه دادهاید. لازم است مطالب عمدهی علمی منتشرشده را که کار تحقیقیتان مبتنی بر آن است، با نقلقول از چند کار ابتکاری و مهم، از جمله مقالات مروری اخیر، معرفی کنید.
با وجود این، داورها از نقلقولهای نامناسب از منابع و مأخذ بیش از اندازهی نامرتبط با کارتان، یا داوریهای نامناسب دربارهی دستآوردهای خودتان، متنفرند. اگر این کار را بکنید، خیال میکنند کارتان هدفمند نیست.
و اما چند رهنمود دیگر از سوی نویسنده آموزش مقاله نویسی برای مقدمه:
هرگز از کلمات بیشتر از اندازهی لازم استفاده نکنید (دقیق و نکتهدان باشید). این بخش را به درس تاریخ مبدل نکنید. مقدمهی طولانی خوانندگان را میراند.ما همه میدانیم که شما مشتاق هستید دادههای جدیدتان را ارائه دهید. اما فراموش نکنید که لازم است ابتدا تصویر کلی را ارائه دهید.مقدمه باید از کلیترین تا مشخصترین دیدگاه تنظیم شود و خوانندگان را هنگام خواندن این مقاله به سمت اهداف شما هدایت کند.هدف مقاله و راهبرد تحقیقی اتخاذ شده برای پاسخ به این سؤال را بیان کنید، اما مقدمه را با نتایج، بحث و نتیجهگیری قاطی نکنید. همیشه تفکیک آنها را حفظ کنید تا خاطرجمع شوید که مقاله به صورت منطقی از یک بخش به بخش بعدی جریان مییابد.فرضیات و اهداف باید به صورت روشن در پایان مقدمه بیان شوند.عباراتی مثل «بدیع»، «اولین بار»، «بار اول» و «تغییردهندهی پارادایم» ترجیح ندارند. در استفاده از آنها مضایقه کنید.
مرحله ۷: نحوه نوشتن چکیده مقاله
چکیده به خوانندگان احتمالی میگوید که شما چه کاری انجام دادید و یافتههای مهم تحقیقتان کدامند. همراه با عنوان، چکیده مقالهتان را تبلیغ میکند. چکیده را جذاب بنویسید تا به آسانی و بدون خواندن کل مقاله قابل درک باشد. از اصلاحات خاص یک حرفه، اختصارات و ارجاعات نامعمول استفاده نکنید.
باید دقیق باشید و از کلماتی استفاده کنید که معنای دقیق تحقیقتان را منتقل کنند. چکیده شرح کوتاهی از چشمانداز و هدف مقالهتان ارائه میدهد. این بخش نتایج کلیدی را عرضه میکند اما حداقل جزئیات آزمایشی را بیان میکند. مهم است به خاطر داشته باشید که چکیده شرح کوتاهی از تفسیر یا نتیجهگیری در جملهی نهایی را ارائه میدهد.
چکیدهی روشن بر اینکه کارتان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد یا خیر تأثیر شدیدی میگذارد.
با وجود این، چکیدهها باید حتیالمقدور موجز باشند. فقط «راهنمای نویسندگان» نشریه را بررسی کنید، اما معمولاً چکیده از ۲۵۰ کلمه کمتر است. در اینجا نمونهی مناسبی از چکیدهی کوتاه را میخوانید
در چکیده، دو چه اساسی هستند. در اینجا نمونهای از مقالهی تألیفی مشترک من در زمینهی شاخصهای بومشناختی را میخوانید.
چه کاری انجام شده است؟ «در سالهای اخیر، چندین شاخص زیستی اعماق دریا پیشنهاد شدهاند تا به عنوان نشانگرهای بومشناختی در پایرودها و آبهای ساحلی استفاده شوند. یکی از چنین شاخصهایی، AMBI (شاخص زیست دریایی AZTI) به منظور تعیین کیفیت بومشناختی سواحل اروپایی طراحی شد. شاخص AMBI برای تعیین وضعیت کیفی بومشناختی در زمینهی متن دستورالعمل قالب آبهای اروپایی هم استفاده شده است. در این مقاله، ۳۸ کاربرد مختلف از جمله شش مطالعهی موردی جدید (فرآیندهای هیپوکسی، استخراج شن، تأثیرات سکوی نفتی، کارهای مهندسی، لایروبی و آبزیپروری ماهی) ارائه شدند.»
یافتههای عمده کدامند؟ «نتایج، واکنش جوامع زیراقیانوسی به منابع توزیع مختلف را به روشی ساده نشان میدهند. این جوامع در نقش نشانگرهای بومشناختی «سلامت» این سیستم عمل میکنند و به روشنی نشانگر شیب مرتبط با این توزیع هستند.»
تبریک میگوییم! شما یکی از مهمترین مراحل در آموزش مقاله نویسی را فرا گرفتید.
مرحله ۸: آموزش نوشتن عنوان دقیق و توصیفی برای مقاله
عنوان باید توضیح دهد که مقاله عموماً دربارهی چیست. اولین (و شاید تنها) فرصت شماست تا توجه خواننده را جلب کنید. به این ترتیب، به یاد داشته باشید که اولین خوانندگان شما داورها هستند. همچنین، خوانندگان شما نویسندگان بالقوهای هستند که از مقالهی شما نقلقول خواهند کرد، پس اولین تأثیر قدرتمند است!
ما غرق مطالب چاپی هستیم، و خوانندگان وقت ندارند تمام تولیدات علمی را بخوانند. خوانندگان باید گزینشی عمل کنند و این گزینش غالباً از عنوان نشأت میگیرد.
داوران بررسی خواهند که آیا عنوان مشخص است و آیا بازتاب محتوای مقاله است یا خیر. داورها از عنواینی که فاقد معنا هستند یا به درستی بیانگر موضوع اصلی نیستند متنفرند. از همین رو، آموزندگی و دقت عنوان را حفظ کنید (صریح، تشریحی و نه زیادی طولانی).
باید از زبان فنی و اختصارات، در صورت امکان، اجتناب کنید، زیرا لازم است که تا حد ممکن خوانندگان بیشتری را جلب کنید. مدتی را صرف تأمل دربارهی عنوان کنید و با آن دربارهی نویسندهی مشترک مقالهتان بحث کنید.
میتوانید قبل از انتشار مقالات منتشرشده در شبکههای پژوهشی را هم ملاحظه کنید، اما به یاد داشته باشید که بین این نقلقولها با نقلقول از تحقیقاتی که مورد داوری همتایان قرار گرفتهاند تعادل برقرار کنید. هنگام نقلقول از تحقیقات انجام شده به زبانهایی غیر از انگلیسی، از این احتمال آگاه باشید که همهی اشخاص دخیل در فرآیند داوری به زبان مقالهی نقلشده صحبت نمیکنند و ممکن است مفید باشید که در صورت امکان ترجمهای بیابید.
میتوانید از هر نرمافزاری، مانند EndNote یا Mendeley برای فرمت و گنجاندن منابع و مأخذ در مقالهتان استفاده کنید. اغلب نشریهها در حال حاضر امکان دانلود فایلهای کوچک با فرمت منابع و مأخذ را دارند که به شما اجازه میدهند به صورت خودکار فرمت آن را تغییر دهید. همچنین، برنامهی مقالهی شما راه شما نشریهی الزویر از شرایط سختگیرانهی فرمت برای ارسال اولیهی مقاله صرفنظر میکند، مشروط بر این که مقاله حاوی تمام عناصر اساسی باشد که در اینجا معرفی شدهاند.
فهرست منابع و نقلقول داخل متن را دقیقاً مطابق با سبک ارائه شده در راهنمای نویسندگان تدوین کنید. به یاد داشته باشید که ارائهی منابع و مأخذ با فرمت درست مسئولیت نویسنده است نه داور مقاله. بررسی فرمت معمولاً کار شاقی برای داوران است. کارشان را آسان کنید تا آنها هم قدر تلاش شما را بدانند.
در نهایت، موارد زیر را بررسی کنید:
املای نام نویسنده
سال انتشار
استفاده از «و همکاران»
نقطهگذاری
آیا تمام منابع و مأخذ گنجانده شدهاند؟
قانون یار
موسسه قانون یار دکتر بهنام اسدی
فراخوان چاپ مقالات علمی و تالیف کتاب
قانون یار
با قانون یار رتبه تک رقمی بیار
قانون یار
قابل توجه پژوهشگران، سردبیران نشریات، مدیر مسئولان و صاحب امتیازان نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه:
برگزاری اولین جلسه آموزشی و توانمند سازی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با تدریس دکتر بهنام اسدی
عکس اول-بنر کارگاه آموزشی
رییس دانشگاه آزاد اسلامی آییننامه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی را به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد، این آییننامه یکی از چند بخشنامه فرهنگی و دانشجویی او در دو سال گذشته است که فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را با تغییرات زیادی مواجه کرده است.
دومین عکس. تاریخ 20 دی ماه 1399
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بعد از تغییراتی که در پی طرحهای تجمیع 2 در این دانشگاه اتفاق افتاد برای ایجاد اشتیاق دانشجویان به فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی بخشنامههای متعددی را به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ کرده است.
این معاونت به تازگی در صدد اجرایی کردن جشنواره سراسری نشریات دانشجویی واحدهای دانشگاهی برآمده است،
سومین عکس -در حال برگزاری جلسه روز اول جشنواره
تمام دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی ارشد، دکتری و یا افرادی که از زمان فارغالتحصیلی آنها تا پایان مهلت ارسال آثار بیش از 6 ماه نگذشته باشد، میتوانند در این جشنواره شرکت کنند.
لازم به ذکر است واحد میزبان با هماهنگی اداره کل باید از کلیه مراحل گزارش تصویری تهیه و نسبت به چاپ ویژهنامه آثار برگزیدگان اقدام کند، زمان برگزاری مراسم اختتامیه نیز باید با نظر معاونت دانشجویی و فرهنگی انجام شود.
کلیه هزینههای مرتبط با این جشنواره از محل سهم نیم درصد بودجه فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی پرداخت میشود.
پنجمین عکس.روز دوم جشنواره-22دی ماه 1399
جهت ثبت نام و بارگزاری نششریه به سایت https://www.iaumag.ir/مراجعه کنید
پنجمین عکس.روز دوم جشنواره-22دی ماه 1399
در پایان بنیاد علمی قانون یار بر خود لازم می داند از تمامی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی علی الخصوص خانم صفری و خانم دکتر مریم اسلام پناه تشکر و قدردانی ویژه می نماید و امیدواریم با تداوم انتشار نریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گامی موثر و نو در مسیر پیشرفت علمی و فرهنگ در این دانشگاه باشیم.
جهت تماس با دبیرخانه قانون یار و آگاهی از دیگر روادید علمی و فرهنگی موسسه قانون یار با دفتر مرکزی موسسه تماس حاصل نمایید
02166979519
02166979526
02144441764
02144441784
دبیر داخلی
09196748625
09196748645
09100636002
مشخص کردن درجه علمی تمام نویسندگان
ما در موسسه قانون یار تلاشمان بر این است که چاپ مقاله را در مجلات داخلی انجام دهیم
موسسه قانون یار معتبرترین موسسه آموزشی در کشور